تفاوت سوپر شارژ و توربو شارژ
تفاوت سوپر شارژ و توربو شارژ، دو سیستم مهم در صنعت خودروسازی هستند که هر دو با هدف افزایش قدرت و کارایی موتورهای درونسوز طراحی شدهاند.
این دو سیستم با افزایش میزان هوای وارد به محفظه احتراق، باعث افزایش قدرت خروجی موتور میشوند. با این حال، روشهایی که این دو سیستم برای دستیابی به این هدف استفاده میکنند، متفاوت است.
این توربین به نوبه خود یک پمپ هوا را چرخانده و هوای فشرده را به محفظه احتراق میبرد. این فرآیند نیز باعث افزایش میزان اکسیژن و سوخت در محفظه احتراق میشود و در نتیجه، قدرت خروجی موتور را افزایش میدهد.
با این حال، بین این دو سیستم تفاوتهای کلیدی وجود دارد. برای مثال، سوپرشارژر به طور مستقیم به موتور متصل است و بنابراین، قدرت خروجی آن به سرعت چرخش موتور بستگی دارد.
از سوی دیگر، توربو شارژ از نیروی گازهای خروجی موتور برای چرخش توربین استفاده میکند و بنابراین، قدرت خروجی آن به میزان گازهای خروجی موتور بستگی دارد. تفاوت سوپر شارژ و توربو شارژ باعث میشوند که این دو سیستم در شرایط مختلف کارایی متفاوتی داشته باشند.
هر دو سیستم معمولاً بین فیلتر هوا و منیفولد هوا نصب میشوند. این مکان برای نصب این سیستمها ایدهآل است زیرا این مکان به آنها امکان میدهد تا هوای فشرده را مستقیماً به محفظه احتراق برسانند.
هر دو سیستم میتوانند قدرت موتور را تا 40 درصد یا بیشتر افزایش دهند. این افزایش قدرت به معنای افزایش سرعت و شتاب خودرو است.
با این حال، این افزایش قدرت ممکن است همراه با افزایش مصرف سوخت باشد. این امر به دلیل این است که با افزایش میزان هوای ورودی به موتور، میزان سوخت مورد نیاز برای احتراق نیز افزایش مییابد، با توجه به افزایش قابل توجه قدرت خروجی، این افزایش مصرف سوخت معمولاً قابل قبول است.
سوپرشارژر یک دستگاه مکانیکی است که توسط یک تسمه به میل لنگ موتور متصل میشود. با چرخش میل لنگ، سوپرشارژر شروع به کار میکند و هوای فشرده را به داخل موتور پمپاژ میکند.
این فرآیند باعث میشود تا میزان اکسیژن در محفظه احتراق افزایش یابد و در نتیجه، میزان سوخت و سرعت احتراق آن افزایش پیدا کند. این امر باعث افزایش قدرت خروجی موتور میشود.
از سوی دیگر، توربو شارژ یک دستگاه است که از انرژی گازهای خروجی موتور برای به چرخش درآوردن توربین و کمپرسور استفاده میکند.
کمپرسور، هوای فشرده را به داخل موتور پمپاژ میکند. این فرآیند نیز باعث افزایش میزان اکسیژن و سوخت در محفظه احتراق میشود و در نتیجه، قدرت خروجی موتور را افزایش میدهد.
به طور کلی، سوپرشارژرها برای کارایی بیشتر در سرعتهای پایین طراحی شدهاند، زیرا به طور مستقیم به میل لنگ متصل هستند و با چرخش آن کار میکنند.
از سوی دیگر، توربو شارژها برای کارایی بیشتر در سرعتهای بالا طراحی شدهاند، زیرا از انرژی گازهای خروجی موتور برای چرخش توربین استفاده میکنند.
تفاوت سوپر شارژ و توربو شارژ، هر دو مزایای خاص خود را دارند که بسته به نیازها و شرایط خاص، یکی ممکن است انتخاب بهتری باشد.
مزایای سوپر شارژ:
پاسخگویی سریع و بدون تاخیر
سوپرشارژها، که به عنوان یکی از اجزای اصلی در سیستم های تقویت کننده قدرت موتور شناخته میشوند، به طور مستقیم به میل لنگ موتور متصل هستند. این اتصال مستقیم باعث میشود که سوپرشارژرها در همان لحظه که میل لنگ چرخش میکند، شروع به کار کنند.این ویژگی منحصر به فرد سوپرشارژرها باعث میشود که آنها بتوانند به سرعت و بدون هیچ تاخیری، قدرت اضافی را در اختیار موتور قرار دهند. این قابلیت پاسخگویی سریع، موتور را قادر میسازد که به سرعت واکنش نشان دهد و قدرت بیشتری را در اختیار داشته باشد.
نصب ساده تر
نصب سوپرشارژر معمولاً نسبتاً سادهتر است، زیرا برخلاف توربو شارژر، نیازی به سیستمهای خنککننده پیچیده یا مسیرهای اضافی برای خروج گازهای داغ ندارد. سوپرشارژر به طور مستقیم به موتور متصل میشود و از نیروی موتور برای فشردهسازی هوا استفاده میکند. این فرآیند نصب نسبت به توربو شارژر که به سیستم اگزوز و اجزای اضافی نیاز دارد، نیازمند مراحل کمتری است
مزایای توربو شارژ:
کارآمدتر و مقرون به صرفه تر در دورهای بالا
توربو شارژها از انرژی گازهای خروجی موتور برای چرخش توربین استفاده میکنند. این امر باعث میشود تا در دورهای بالا، توربوشارژرها کارآمدتر و مقرون به صرفهتر باشند.
تولید فشار بیشتر در دورهای بالا
توربو شارژ ها میتوانند در دورهای بالا، فشار بیشتری تولید کنند. این امر باعث میشود تا قدرت خروجی موتور در دورهای بالا افزایش یابد. این مزیت برای خودروهایی که برای سرعتهای بالا طراحی شدهاند، بسیار مهم است.
همانطور که با هر تکنولوژی دیگری، با وجود تفاوت سوپر شارژ و توربو شارژ نیز معایب خاص خود را دارند. برخی از این معایب عبارتند از:
معایب سوپر شارژ:
مصرف جزئی قدرت موتور:
چون سوپرشارژر به طور مستقیم به میل لنگ موتور متصل است، بخشی از قدرت موتور برای چرخاندن سوپرشارژر مصرف میشود. این میتواند باعث کاهش کارایی کلی موتور شود.
تولید گرمای بیشتر:
سوپرشارژرها میتوانند باعث افزایش دمای موتور شوند. این میتواند باعث ایجاد فشار بر روی سیستم خنک کننده موتور شود و در نتیجه، به طول عمر موتور آسیب برساند.
معایب توربو شارژ:
تاخیر توربو در دورهای پایین:
توربو شارژها نیاز به گازهای خروجی با فشار بالا دارند تا بتوانند به طور کامل کار کنند. در دورهای پایین موتور، این گازها به اندازه کافی تولید نمیشوند و این میتواند باعث تاخیر در پاسخگویی توربوشارژر شود.
پیچیدگی و هزینه بیشتر:
توربو شارژها سیستمهای پیچیدهتری هستند و نیاز به سیستم خنک کننده دارند. این میتواند باعث افزایش هزینههای نصب و نگهداری شود. همچنین، در صورت خرابی، تعمیر یا تعویض آنها ممکن است هزینهبر باشد.
در انتهای مطلب، انتخاب بین سوپرشارژر و توربو شارژ وابسته به نیازها، ترجیحات و شرایط خاص شماست.
سوالات رایج
سوپر شارژ سریعتر به موتور پاسخ میدهد یا توربو شارژ؟
سوپر شارژ به دلیل اینکه به طور مستقیم از موتور نیرو میگیرد، پاسخ سریعتری دارد. اما توربو شارژ ممکن است با تأخیر (لاگ توربو) همراه باشد، زیرا زمان لازم است تا گازهای خروجی موتور توربین را به حرکت درآورند.
کدام یک از سوپر شارژ یا توربو شارژ برای خودروهای معمولی بهتر است؟
برای خودروهای معمولی که نیاز به عملکرد بالا ندارند، توربو شارژ به دلیل بهبود کارایی سوخت و قدرت بالا ممکن است انتخاب بهتری باشد. اما برای خودروهایی که نیاز به قدرت بیشتر در سرعتهای پایین دارند، سوپر شارژ میتواند گزینه مناسبی باشد.
اگر به دنبال پاسخگویی سریع و بدون تاخیر در قدرت موتور هستید، سوپرشارژر میتواند گزینه مناسبی باشد.
سوپرشارژرها به طور مستقیم به میل لنگ موتور متصل شده و با چرخش آن کار میکنند. این امر باعث میشود تا پاسخگویی سریع و بدون تاخیر در ارائه قدرت اضافی شود.
از سوی دیگر، اگر به دنبال کارایی بیشتر در دورهای بالا و تولید قدرت بیشتر هستید، توربو شارژ میتواند گزینه مناسبتری باشد.
توربو شارژ ها از انرژی گازهای خروجی موتور برای چرخش توربین استفاده میکنند. این امر باعث میشود تا در دورهای بالا، توربوشارژرها کارآمدتر و مقرون به صرفهتر باشند.
به طور کلی، تفاوت سوپر شارژ و توربو شارژ بسته به شرایط، یکی ممکن است انتخاب بهتری باشد. اما مهمترین نکته این است که هر دو سیستم به طور قابل توجهی میتوانند به افزایش قدرت و کارایی موتور کمک کنند.